Розглянемо конструкцію паливних фільтрів-сепараторів ТФС-3000, елементи паливного сепаратора, а також принцип роботи паливного сепаратора. На Мал.1 справа (натисніть для перегляду) показаний зовнішній вигляд фільтра у складі двох моделей, що відрізняються висотою за рахунок різних фільтруючих елементів. Ці моделі мають однакову будову, відрізняються максимальною пропускною здатністю – 5 л/хв. Та 10 л/хв., для легкового та вантажного транспорту відповідно.
Опишемо особливості конструкції:
Корпус фільтра-сепаратора є основою конструкції, до нього прикріплений вузол розкрутки та підігріву палива, вузли відділення води та твердих домішок. На верхню площину вузла сепарації і підігріву установлена пола центральна вісь, що забезпечує проток палива та утримання фільтруючого елементу тонкої очистки. Окрім цього, в ребрах корпусу розташовані різьбові отвори для кріплення хомута 1 та встановлена перехідна втулка живлення нагрівача 2 (для моделі REDLINE).
Хомут кріплення являє собою дві сталеві скоби, що кріпляться до ребер корпусу сепаратора болтами М6. Конфігурація скоби забезпечує щільне прилягання до ребер корпусу, що забезпечує високу жорсткість кріплення усієї конструкції загалом. Для кріплення до кузову, на тильному боці частин хомута передбачені отвори, що показані на малюнку. Цифрою 3 показані загерметизовані захисні гвинти, що ховають механізм кріплення та юстировки вузла сепарації. Самостійний демонтаж механізму користувачем – не передбачений.
Кришка – має чотири отвори М14х1.5 під монтаж штуцерів, отвір М8 під пробку заливу палива 2 та М5 під пробку розгерметизації 1. Штуцери можуть бути встановлені в одному з чотирьох варіантів. Сама кришка при встановленні на корпус може повертатися в горизонтальній площині. Таке конструкторське рішення сприяє кращій адаптації під час монтажу фільтра.
Передбачається використання одного штуцера для входу палива і одного для виходу. При цьому вільні отвори мають бути зачиненими металевими заглушками, що наявні в комплекті поставки сепаратора.
Колба – накопичувач важких домішок і води виділених вузлом сепарації. В корпус колби встановлена сенсорна голка датчика води 1 та кран зливу відстою 2. Герметичність даної конструкції забезпечується гумовими кільцями, що дозволяє сепаратору функціонувати при надлишковому тиску до 10 атм. Хочемо нагадати, що це єдиний фільтр-сепаратор здатний працювати в будь-якій паливній системі.
Втулка голки датчика води встановлена герметично і є незнімною. При досягненні рівня відстою в колбі кінчика голки датчика – на пульті керування починає мигати червоний світло діод, що сигналізує про заповнення відстійника. Використовувати сепаратор із заповненим відстійником не рекомендується, бо може статися «захлинання» сепаратора – закидання крупних часток води у зону фільтруючого елементу.
Кран призначений для зливу відстою, що накопичився в колбі, а також для повного зливу палива із сепаратора при заміні фільтруючого елементу або при проведенні регламентних робіт. Герметичність крану забезпечується змінним гумовим кільцем.
На малюнку показана внутрішня конструкція сепаратора, вважаємо, що Ви таке бачите вперше. Головне завдання сепаратора в тому щоб повноцінно очистити паливо, в якому може бути присутнє все, від легких до важких забруднювачів. Важкі – це ті, що важче палива, а легкі – легше або рівні вазі палива. На перший погляд немає нічого простішого, у відстійнику накопичуються важкі домішки, а легкі будуть затримані фільтруючим елементом тонкої очистки, але в реальності все не так просто. Дрібні каплі води та легкі тверді домішки переміщуються разом із паливом і затримуються фільтруючим елементом лише частково. Тобто без використання спеціальних вузлів, що затримують дрібні домішки, ефективність фільтра не буде великою. Більш докладно це питання ми розглянемо у статті «процес сепарації».
Окрім вузла сепарації і фільтруючого елементу тонкої очистки, в сепараторі знаходиться проточно-позиційний підігрівач, що працює в автоматичному режимі. Унікальність нагрівача полягає в тому, що він автоматично підтримує свою температуру, а робоча потужність вибирається автоматично в залежності від температури палива. Докладніше в статті «підігрів».
При конструюванні сепаратора наголос був зроблений у тому числі на дешевизні його експлуатації – використання недорогих стандартних гумових ущільнювачів, стандартних фільтруючих елементів.